Saturday, December 27, 2014

Buku Membongkar Rahsia Ar Rahnu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Seharian pada hari ini, saya meluangkan sedikit masa untuk membaca dan mendalami ilmu berkaitan dengan pelaburan emas. Untuk pengetahuan anda, sebenarnya dah lama dah saya membeli buku ini dan mengkhatamkannya. Namun tiba-tiba pada hari ini, saya ingin membaca sekali lagi tentang apa yang ditulis didalam buku ini dan cuba memberikan ulasan berdasarkan pandangan saya. Anda tidak dinasihatkan untuk menerima bulat-bulat pandangan saya. Oleh itu, anda juga seharusnya memilikinya dan meluangkan sedikit masa untuk membaca dan seterusnya membuat keputusan berdasarkan apa yang baca dah faham.



Buku ini menerangkan 11 teknik bagaimana anda boleh menjana pendapatan melalui gadaian barangan kemas. Ia dikarang oleh Ustaz A. Ali. Kesemua teknik yang ada di dalam buku ini telah membuka mata dan minda saya, bagaimana emas yang anda ada, boleh dimanipulasikan di pusat gadaian seperti Ar-rahnu untuk menghasilkan pendapatan/ keuntungan sampingan.

Antara teknik yang diterangkan di dalam buku ini ialah:
1. Teknik Gadai dan Tebus
2. Teknik Gadai, Ansuran dan Tebus
3. Teknik Gadai, Tebus dan Jual
4. Teknik Tukar Surat - Tebus 
5. Teknik Tukar Surat, Tebus dan Jual
dan teknik-teknik yang seterusnya. (Semua sekali ada 11 teknik).

Setelah membaca sebanyak 2 kali, apa yang boleh saya simpulkan berdasarkan pengetahuan saya, pendapatan atau keuntungan yang dijana ini adalah bergantung semata-mata kepada kenaikan harga emas dan juga berat barang kemas yang dijadikan gadaian tersebut. Ya, anda akan menjana keuntungan apabila harga emas naik. Tetapi, bagaimana jika harga emas adalah tidak seperti yang anda fikirkan?



Saya berkesempatan untuk meninjau harga pasaran emas di laman web Kitco. Pada ketika ini iaitu 27 Disember 2014, harga emas adalah agak rendah berbanding pada Julai 2011. Seperti yang anda dapat lihat, jika anda mengamalkan teknik-teknik yang disebutkan diatas ini sebelum Julai 2011, InshaAllah, anda akan memperoleh keuntungan atau juga pendapatan pasif. Jika anda melabur dan mengikut teknik yang disebutkan diatas selepas waktu tersebut, kemungkinan untuk anda rugi adalah tinggi.

Disini, kerugian yang saya maksudkan adalah dari segi penurunan harga emas, kos upah yang boleh dikatakan agak tinggi jugak iaitu sekitar 7-8% setahun dan juga risiko barang gadaian itu dilelong kerana tidak mampu untuk menebus semula ketika harga rendah.

Oleh itu, pada pendapat saya, sebaiknya jadikanlah Ar-rahnu sebagai tempat untuk membuat gadaian barang kemas apabila anda betul-betul terdesak untuk menggunakan duit tunai. Jika tidak perlu, anda cuba jauhkan diri dari membuat teknik-teknik yang disebutkan didalam buku. Ini kerana, semua ilustrasi di dalam buku ini hanya berdasarkan keadaan emas yang menaik dan bukan yang menurun.

Apa akan berlaku jika anda silap langkah? Bukan sahaja anda tidak mampu menebus semula emas anda, mungkin juga anda perlu menambah lagi wang simpanan anda untuk menebusnya pada masa akan datang. Jika tidak, pilihan yang terakhir adalah melelongnya atau terpaksa menjual surat gadaian tersebut kepada pembeli luar yang sememangnya suka melihat keadaan anda seperti yang dinyatakan diatas ini. Pembeli surat gadaian memang suka melihat keadaan dimana anda terpaksa menjual surat gadaian kerana mereka juga boleh turut serta menjana pendapatan sampingan kepada mereka.

Apa komen ada tentang teknik buku ini? Sila kongsikan bersama di ruangan komen dibawah. :)

Hingga jumpa lagi di entri seterusnya.

Recent

recentposts

Random

randomposts