Sunday, March 29, 2015

Carlos Slim Helu : Individu ke 2 Terkaya di Dunia

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Apabila disebut sahaja nama Carlos Slim Helu, saya yakin masih ada ramai lagi diluar sana yang tidak mengenali siapa beliau. Kebiasaannya, kita akan lebih mengenali nama seperti Warrent Buffet dan juga Bill Gates. Untuk pengetahuan, Carlos Slim adalah individu ke 2 terkaya di dunia selepas Bill Gates. Ini direkodkan di dalam majalah forbes.com. Anda boleh membaca artikel berkenaan beliau di laman sesawang tersebut.


Ketika saya sedang menaip untuk membuat beberapa artikel untuk blog ini, tiba-tiba saya terbaca tentang falsafah ataupun kata-kata hikmah yang dipegang oleh beliau untuk menjadi ahli perniagaan yang berstatus bilionair.

Berikut adalah beberapa mutiara kata beliau yang boleh kita ambil untuk dijadikan panduan dalam mengembangkan perniagaan kita.

1. Saya berpendapat bahawa ketika anda menceburi perniagaan pertama kali, anda perlu memahami selok-belok perniagaan. Setelah anda memahami perniagaan ini, anda dapat membiarkan angka-angka memberitahu anda apa yang terjadi.
2. Membangunkan perniagaan dan menjadi billioanaire bukanlah suatu kemenangan. Ia adalah kompetensi; kompetensi dalam sektor anda dengan syarikat lain yang tidak memiliki rekod dalam perkara ini.
3. Sesetengah orang sangat berbakat dengan huruf (perkara bertulis) dan yang lain memiliki pemahaman yang baik dari segi angka. Anda dapat mengatur angka dengan pelbagai cara. Anda dapat membaca angka dan memahami apa yang terjadi dalam syarikat.
4. Saya berpendapat bahawa sesiapa yang memiliki hak istimewa memiliki tanggung jawab. Semua ini adalah berkenaan tanggung jawab dan kompromi.
5. Wang bukan sasarannya. Tujuannya adalah untuk membuat perusahaan semakin berkembang, menjadi kompetitif, berada di wilayah yang berbeza, menjadi efisien untuk memiliki pasukan kerja besar dalam syarikat.
6. Saya rasa kekayaan harus dilaburkan semula untuk menjana lebih kekayaan. Hasil kekayaan adalah pendapatan dan adalah penting untuk mengembangkan pengagihan pendapatan.
7. Memiliki kompromi dan tanggung jawab bukan hanya untuk diri saya dan keluarga, tetapi juga untuk pasukan pengurusan yang memiliki tanggung jawab untuk mengetahui kepentingan apa yang kita lakukan dan mengelola perniagaan dengan sempurna tanpa kehadiran saya.

Menarik bukan?  Saya berharap agar info diatas dapat memberikan sedikit sebanyak nasihat yang berguna kepada anda seterusnya dapat memngembangkan perniagaan anda.
Sampai sini dulu coretan saya. Jumpa lagi di entry seterusnya. :)

No comments:

Post a Comment

Recent

recentposts

Random

randomposts