Friday, June 26, 2015

Ho Chi Minh City, Vietnam : Hari Pertama

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Jika anda ingin membaca post lain berkaitan dengan HCMC, anda boleh klik dibawah ini:

Ho Chi Minh City, Vietnam : Hari Kedua
Ho Chi Minh City, Vietnam : Hari Ketiga
Ho Chi Minh City, Vietnam : Hari Keempat & Terakhir

Alhamdulillah, selepas puas dan penat bertarung di dalam peperiksaan ACCA, kini tibalah masanya untuk saya sekeluarga pergi merehatkan diri dari kesibukan dunia seperti yang telah dikongsikan pada artikel sebelum ini. Kami sekeluarga telah merancang untuk bercuti di Ho Chi Minh City (HCMC) aka Saigon pada 12 - 15 Jun 2015 dengan menaiki pesawat Vietnam Airlines.

Baiklah, hari ini saya akan kongsikan pengalaman saya pada hari pertama ke HCMC. Kami sekeluarga keluar rumah di Desa Petaling pada jam 9.30 pagi dan menuju ke TBS untuk mengambil ERL ke KLIA. Kami tiba di KLIA lebih kurang jam 11.00 pagi. Perjalanan sepatutnya tidaklah begitu lama, namun saya ingin mencuba sesuatu untuk menjimatkan tambang ERL ini. Saya akan kongsikan trik bagaimana berjimat untuk ke KLIA dengan menggunakan ERL pada artikel akan datang.

Menaiki ERL di Terminal Bersepadu Selatan

Excited sehingga tertidur di dalam ERL

Internet percuma di dalam ERL.

Menaiki shuttle train ke Gates 21

Tertidur lagi di dalam Airport.

Sementara nak masuk ke bahagian Imigresen, kami berehat dan makan dulu di KFC untuk isi perut yang ada kalanya berbunyi sekejap. Pesawat yang kami naiki pada hari itu telah delay selama setengah jam disebabkan oleh masalah teknikal. Walaubagaimanapun, kami selamat sampai di Tan So Nhat Airport tepat dalam 1 jam 40 minit. Mengapa kami menggunakan pesawat Vietnam Airlines berbanding Air Asia atau MAS? Hanya ada 3 sebab sahaja iaitu:

1. Makanan Halal percuma
2. Berat luggage yang dibenarkan sehingga 30kg
3. Tiket yang murah iaitu hanya RM608 untuk dua orang pergi dan balik.

Makanan Hala dalam pesawat

Di HCMC, kami menginap di Xavier Hotel. Tempahan dilakukan melalui Agoda.com dalam sebulan awal. Ianya terletak dalam 200 meter dari Pasar Ben Than. Sepanjang menginap di hotel ini, saya dan isteri sangat berpuas hati dengan layanan mesra dan juga kebersihan hotel. Sangat-sangat di galakkan untuk menempah hotel ini. Dengan menggunakan teksi Vinasun di lapangan terbang, ianya mengambil masa lebih kurang setengah jam dan kos pula adalah dalam VND160,000.

Bilik kecil, namun selesa

Sampai di hotel, kami berehat sekejap untuk solat jamak Zohor dan Asar. Kemudian, kami terus window shopping di Malay Street (Nguyen An Ninh). Pada pandangan saya, suasana di Malay Street adalah lebih meriah berbanding di Bandung, Indonesia. Mungkin kerana terlalu ramai orang Malaysia, jadi tidak terasa sangat seperti berada di negara orang. Pada hari itu, tiada sebarang pembelian dilakukan. Hanya membuat perbandingan harga antara satu kedai dengan kedai yang lain.

Makan malam di Hajah Basiroh

Menikmati Pho Dagin dan juga Kopi Ais

Wajah kegembiraan sebelum makan.

Menikmati kopi Ais. Memang power.

Sekitar di Malay Street pada waktu malam

Pada waktu malam, kami memilih Kedai Hajah Basiroh untuk mengisi perut. Kedai ini mempunyai aircond, selesa untuk membawa keluarga yang ada anak-anak kecil. Walaubagaimanapun, harga adalah sedikit lebih mahal berbanding di kedai hadapannya. Sebagai perbanding, Kopi Air di Hajah Basiroh adalah dalam VND30,000 manakala di kedai Amin hanya berharga VND 20,000 sahaja. Untuk hari seterusnya, kami banyak meluangkan masa untuk makan di kedai Amin untuk berjimat cermat. :)