Showing posts with label Motivasi & Impian. Show all posts
Showing posts with label Motivasi & Impian. Show all posts

Tuesday, October 16, 2018

Keputusan Peperiksaan ACCA

10/16/2018
Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, selepas berhempas pulas selama lebih dari 5 tahun, akhirnya saya berjaya menamatkan peperiksaan ACCA. Keputusan yang keluar pada 15 Oktober lepas sangat bermakna untuk saya dah keluarga. Alhamdulillah.

Walaupun saya akan mempunyai keahlian dalam ACCA, sebenarnya saya lebih gemar dan suka kepada bidang kewangan, terutama dalam  bidang pasaran modal. Jadi, ACCA hanyalah pelengkap dalam bidang pendidikan saya.

Apapun, untuk anda yang masih dan dalam perjuangan untuk menamatkan ACCA, teruskanlah. Percayalah, InshaAllah, ianya akan berbaloi satu hari nanti.

Terima kasih Allah.. Alhamdulillah.


Saturday, September 12, 2015

Bagaimana saya BANGKIT dari kejatuhan 0 hingga ke RM Juta dalam masa 2 tahun - Bhg 2

9/12/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Semasa saya melayari Facebook tadi, ada satu tips dan juga kisah seorang usahawan yang berkongsikan kisah suka dan duka beliau ketika di awal perniagaan. Insan yang saya maksudkan adalah Tuan Abdul Hakim. Sebelum ini, saya pernah kongsikan kisah beliau untuk bahagian Satu. Sila klik disini untuk meneruskan pembacaan Bahagian Satu tersebut.

Alhamdulillah, mungkin cerita beliau dibawah ini boleh menjadi iktibar dan juga panduang berguna kepada kita semua pada masa akan datang nanti. Percayalah, tidak susah untuk menjadi susah. Namun, tidak pula senang untuk menjadi senang.

==================================================


SUBHANALLAH, MAHA SUCI ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM.
Saya masih belum mengerti bagaimana saya boleh terselamat dari krisis kewangan ini 4 tahun lepas, kisah yang benar-benar berlaku kepada diri saya ..
# Elektrik nak dipotong - tertunggak RM10,000.00
# Sewa RM4,000.00
# Hutang pembekal RM15,000.00
# Hutang kawan yang dituntut sebab terdesak (kalau tak silap dalam RM4,000.00)
Berlaku dalam bulan Ramadhan 4 tahun lepas. Masa tu saya hanya ada sebuah kedai makan (D'Apple Cafe & Restaurant) dan RM100.00 tunai di tangan (dalam bank kosong dan tiada benda yang bernilai untuk dicagarkan)
Serius!! ianya benar, hanya tinggal RM100 sahaja.. (seingat saya, angka yang lebih tepat adalah RM97.00.. itupun dah korek kat semua tempat dan laci)
Hutang sewa, tnb, pembekal perlu dibayar dalam masa terdekat lebih kurang dalam RM40,000.00.
Menangis tak cukup air mata. Tengok anak-anak, lagi deras air mata keluar. Bagaimanalah nasib mereka, macam-macam keluar. Cukup ke makan minum mereka, kebulur tak mereka.
Sudah dirasakan tiada jalan lagi, maka berpelukanlah suami isteri di satu sudut sambil menangis dari dinihari sampai ke pagi. Mata bengkak, tubuh longlai kepenatan, tidur hanya beberapa jam. Namun tiada selesai jua masalah walaupun keluar air mata darah sekalipun.
Saya pandang muka isteri, (ucapan dari hati) sambil usap pipi, "bertabahlah wahai hati, bertabahlah wahai isteri"..

Nak pinjam along? Takut, lagi pun apa yang nak dicagarkan.. Nak pinjam dengan adik beradik, ada yang dah pinjam, malu sebab hutang lama belum langsai. Tapi ada yang bagi RM500 seorang, Terima kasih Kak Muni dan Kak Tie, syukur smile emoticon.
Dunia dah gelap, buntu, terasa tiada jalan keluar, betul-betul tak tahu nak buat apa dah. Tangan terketar-ketar, lidah kelu, penasaran dan 'blur'. Hari-hari ditekan dengan panggilan meminta hutang. Tak reti dah nak cipta alasan. Hati dah tak keruan. Intai di jendela, mana tahu ditunggu si pemungut hutang..
Hidup tiada tenang walau seketika. Hidup dalam keadaan tertekan sentiasa dan tiada putus-putus menyebut "Ya Alah, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah". Air mata berderai-derai sentiasa..
Tak tahu nak buat apa, pergi cerita , mengadu, merintih dekat umi tersayang, tercinta. Minta doa, mintak restu tapi tak mintak duit. Umi minta bersabar. Mulai dari itu, tiada pernah tertinggal satu malam pun umi buat solat hajat. Mohon dipermudahkan urusan anak lelaki 'keras kepala' ni.
Asal je celik mata, menangis, sebelum pejam mata, pun menangis. Kedai makan tutup sebab terlalu sedih dan kecewa. (dalam 3-4 hari tutup kalau tak silap) Salah satu sebab jadi teruk begini adalah kerana ditipu pekerja, tak jaga akaun dengan baik dan miss management. Dahla kena tipu oleh pekerja, bila tembelang pecah, semua angkat kaki. tinggal laki bini ni dengan hutang berbaki..
Selepas puas dan penat menangis. akhirnya, saya berkata kepada isteri..,
" Kita meraung siang malam pun tak ada guna. Sayang... jom kita pegi buka kedai yer. Kita serah kepada Allah nasib kita. Kita usaha, kita bangkit, kita baiki balik, Sekurang-kurangnya duit masuk daripada dok menangis siang malam lagu ni... Sekurang-kurangnya Allah masih tinggalkan lagi baki RM100 dalam kocek untuk kita bermula semula.."
Tiap-tiap malam berdoa pada Allah agar dikeluarkan dari bencana ni. Sungguh, hutang ni mendatangkan kerisauan di malam hari dan kehinaan di siang hari. Tak tertanggung jiwa raga.
Dan pada masa tu seminggu sebelum raya, bermodalkan RM100 yang tinggal, kami buka balik restoran dan mulakan semula operasi. Mulakan balik dengan apa yang ada. Beli sayur sikit, ayam sikit, daging sikit, dan satu sen pun tak tinggal modal.. Saya cakap benar dan jujur, tiada satu sen pun yang tinggal. Tukang masak tak ada masalah sebab kami berdua yang jadi chef nya. Pekerja lain? Adik ipar dan beberapa pekerja ‘part time’ (student kolej berdekatan, student dari sarawak yang tak balik raya).
Cerita hari pertama.. Dapatlah hasil jualan RM100 selepas 2 jam beroperasi, pergi beli tambahan bahan mentah RM100 pula. 2 jam selepas tu dapat hasil, dan masa tu juga pergi beli tambahan ayam, ikan, sotong, udang dan beras. Hari pertama dapat jualan RM 700 (lebih kurang, hasil dari modal RM100 pertama yang dipusing beberapa kali pembelian dalam masa sehari).
Hari kedua dah punya modal yang mencukupi., Syukur Alhamdulillah..
Allah Maha Kuasa, ramainya pelanggan.
Subhanallah!
Keajaiban berlaku. Dari seminggu sebelum raya dan 2 minggu selepas raya, saya dapat langsaikan hampir 3/4 dari hutang/bebanan yang ada. Hampir RM35,000. Saya sendiri pada masa tu tidak rekodkan jualan atau keuntungan berasa sangat hairan bin ajaib dari mana datangnya duit sebanyak tu untuk selesaikan hutang. Sampai ke hari ni ianya masih menjadi misteri. Siang malam kami suami isteri cuba cari jawapan dari mana datangnya sumber wang itu namun tak jumpa. Apa yang saya tahu, hutang selesai. Walaupun tak semua tapi hampir 4/5 hutang yang ada., SELESAI.. Kami BEBAS dan mula terseyum.
Kisah ni betul-betul terjadi pada saya 4 tahun lepas dan bila mengenang kembali, saya selalu mengucap SYUKUR ALHAMDULILLAH. Berkat doa dan restu ibu, dan doa yang yang tak henti-henti, keajaiban boleh berlaku bila-bila masa dengan keizinan Allah..
Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang..
Allah mendengar permintaan hambaNYA yang betul-betul meminta dan tiada putus-putus meminta. Hanya pada waktu yang betul-betul tersepit, kita paling dekat dengan Allah. Allah tidak melakukan sesuatu dengan sia-sia. Segala ujian yang diturunkan adalah untuk membuatkan kita lebih kuat dan berjaya.
Jangan mengeluh bila ditimpa ujian. Kembalilah kepadaNYA. Pasti jaya menunggu kita. Percayalah
" Disebalik kesulitan, pasti ada kemudahan ".
" Selagi nyawa di kerongkongan, selagi tu ada harapan"
InshaAllah..

===============================================

Semoga kita dapat jadikan ianya sebagai nasihat yang berguna dalam perniagaan kita. In Shaa Allah..


Tips Bisnes Dari Usahawan

9/12/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Sudah lama rasanya saya tidak berkongsikan tips dan juga nasihat perniagaan yang telah sempat saya rakamkan atau baca di setiap status Facebook rakan di alam maya. Walaupun sibuk dengan tugasan harian, saya masih lagi sempat untuk snap beberap gambar yang saya rasa ianya sesuai atau bagus untuk dibaca kepada semua Usahawan di luar sana.

Kadang kala, kita ini ingin semuanya indah belaka. Namun di dalam perniagaan, rugi itu pasti, untung itu belum tentu lagi. Ini adalah satu kata kata hikmah yang saya sempat terbaca dari seorang usahawan di Facebook. Namanya saya sudah tidak ingat lagi, namun kesannya, boleh terasa sehingga kini.

Hari ini, saya ingin kongsikan beberapa tips dan nasihat yang sempat saya snap untuk tatapan para pembaca. Semoga ianya akan memberikan kita keberkatan dan kekuatan dalam menempuhi onak berliku perniagaan anda.


1. Usahawan Cendawan - Bechois




2. Internet Marketer - Catzer Catz



3. Pakar Perunding perniagaan - Warie (Harimau Menangis)



Diharapkan perkongsian ini dapat memberikan kita tambahan ilmu untuk mengukuhkan lagi pasaran perniagaan kita. Saya doakan anda akan terus Kaya dan Berjaya. Aamiin.. In Shaa Allah..

Jumpa lagi di artikel akan datang.

Salam.


10 Tip Kejayaan Bekerja dari Rumah

9/12/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Pada hari semalam, saya telah berkongsikan satu cerita inspirasi yang boleh membuatkan diri kita terus cekal dan tabah dalam meneruskan perniagaan kita. Jika semalam saya berkongsikan pengalaman Tuan Abdul Hakim, tetapi pada hari ini, saya ingin berkongsikan pula tips-tips bisnes dari rumah yang dikongsikan oleh Tuan Baharuddin Mohamed.

Untuk pengetahuan, tips ini adalah dari pengalaman beliau sendiri yang telah mengusahakan perniagaan dari dalam rumah beliau sendiri. Alhamdulillah, sudah lebih 10 tahun juga beliau bekerja sendiri dari rumah. Baiklah, berikut adalah tips yang dikongsikan oleh beliau di laman Facebooknya.



====================================================================

1. Menyediakan tempat kerja khas yang selesa
Perkara ini penting, jika boleh perlu cukup semuanya. Ada komputer, ada printer dan beberapa keperluan asas. tidaklah perlu terlalu luas, cukup jika anda selesa.
Pastikanlah tempat yang anda sediakan tu mempunyai maje yang selesa untuk anda mulakan kerja. Tempatkan semua benda yang berkaitan kerja je. Kalau boleh buatlah dalam bilik khas yang kurang gangguan bising. INGAT..anda perlu bekerja walaupun di rumah bukan berbaring dan menharapkan duit masuk..

2. Bekerja mengikut waktu.
Jangan anda rasa anda bekerja kat rumah dan anda boleh sesuka hati bila nak mulakan kerja. kalau boleh buatlah macam pergi kerja biasa tu. masuk waktu kerja. Masuk jam 9 dan keluar jam 5. Ingat anda perlu bekerja, walaupun di rumah. Kalau boleh hantarlah anak-anak ke rumah pengasuh, disiplinlah diri, jangan asik nak ke pasar je. mana kerja nak menjadi dan nak siap.
.
3. Hubungan dengan kerja secara berterusan
Anda cuma bekerja dari rumah, jadi pastikan anda membuka email anda secara berkala. Jaga hubungan dengan pelanggan atau bos anda.
.
4. Ambil masa rehat
Untuk anda memastikan momentum yang berterusan anda perlu mengambil waktu rehat. contohnya ambil lah waktu makan tengah hari setiap hari. Bila anda mengambil masa rehat yang teratur kualiti kerja yang anda hasilkan pasti lebih hebat.
.
.
5. Jangan dibersihkan.
Itu sebabnya saya minta anda menyediakan tempat yang sesuai dan selesa untuk anda buat kerja. kadang-kadang anda tak lah perlu bersihkan setiap hari, anda perlukan mod untuk bekerja. biarkan bersepah...
.
.
6. Disiplin
Kalau nak buat perjumpaan , cuba buat waktu rehat atau makan tengah hari. jangan asik nak jumpa orang tak ikut waktu. Anda perlu bekerja kuat ya.
.
.
7. Tinggalkan rumah sehari dalam seminggu
tip ni memang pelik sikit, dah setiap hari anda duduk rumah, tidur pun kat rumah, makan pun kat rumah, kerja pun kat rumah. jadi tentu anda akan BOSAN. saya syorkan untuk anda pilih lah satu hari dalam seminggu untuk keluar dari rumah. Anda akan rasakan kelainannya.
.
8. Buat kerja secara rutin
1. Bangan tidur,
2. ersihkan diri, mandi dan bersiap. jangan tak gosok gigi terus buat kerja.
3. Buat sarapan
4. Masuk tempat kerja
5. Buat panggilan pelanggan
6. Tengah hari pergi makan tengah hari dan jumpa kekawan
7. Balik jam 2 buat kerja balik
8. jam 5 berhenti kerja dan siapkan kerja jangan bertangguh
9. list kerja apa nak dibuat esoknya
10. ulang langkah pertama.
.
9. Buat kerja anda.
Jangan pula , metang-metang anda kerja dari rumah anda volunteer buat kerja yang tak perlu anda buat sebagai contoh anda terima anak jiran untuk letak rumah anda. ini betul...kerja-kerja yang selalu orang lain buat jangan pulak anda yang buat. faham kan yang ni.
.
10.Stay professional
Walaupun anda kerja dari rumah ..ingat anda perlu bertanggungjawab seperti anda bekerja di office.

=====================================================================
Semoga tips yang dikongsikan oleh beliau ini dapat kita ambil untuk dijadikan pengajaran dan juga panduan dalam hidup kita.

Jumpa lagi di artikel akan datang.. Salam.. :)

Bagaimana saya BANGKIT dari kejatuhan 0 hingga ke RM Juta dalam masa 2 tahun

9/12/2015
Assalamualaikum  & Salam Sejahtera,

Semoga anda terus dikurniakan kesihatan yang baik dan dapat menikmati setiap kurniaan dari yang Maha Esa. Hari ini saya ingin berkongsikan satu kisah usahawan tegar yang pada pendapat saya, telah berjaya melalui zaman kesusahan dan kepedihan diawal perusahaan beliau.

Dengan berbekalkan semangat diri sendiri dan modal berjumlah RM5 ribu, beliau memberanikan diri untuk menceburi bidang perniagaan yang sudah pasti tidak ramai yang mampu untuk mengharunginya. Insan yang saya maksudkan disini adalah Tuan Abdul Hakim, CEO untuk produk D'Apple. Mari kita luangkan sedikit masa untuk membaca kisah perjalanan beliau di dalam bidang perniagaan yang telah dikongsikan dilaman Facebook beliau.




++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

" Bagaimana saya BANGKIT dari kejatuhan 0 hingga ke RM Juta dalam masa 2 tahun "
Jawapan seterusnya adalah pada > next status.. InshaAllah dengan keizinanNYA..
Ikuti kisah di bawah..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Sebenarnya semenjak melibatkan diri dalam perniagaan sejak 2007, memang keadaan lelah dan penat tak pernah hilang. Pelbagai ujian dihadapi, Allah tak pernah berhenti menguji hingga ke saat ini. Saya ingin berjaya, dan saya faham setiap kejayaan datang dengan kesulitan, keperitan dan kesusahan. Cuma ianya bergantung terhadap bagaimana kita menghadapi dan menyelesaikan kesulitan tersebut.
Saya selalu membaca kisah kejayaan orang lain. Seringkali teruja. Semestinya kejayaan tersebut diiringi dengan pancaroba dan ujian yang amat berat. Makin besar perniagaan, makin besar cubaan dan risikonya. Saya akur dan faham. Jika saya ingin jadi seperti mereka yang berjaya, saya juga harus menongkah arus seperti mereka.
Tangisan? Memang sudah menjadi asam garam, bukan nak dikatakan manja, tapi air mata menitis dengan sendiri walaupun ditahan. Tapi bagi saya, sudah tidak ada peluang untuk berpatah balik. Sakit, pening, susah, payah, dan apa-apa kesulitan sekalipun ia terpaksa diteruskan jua. Pernah saya tak tidur selama 4 hari kerana kerja yang bersambung tak kunjung habis, hampir pengsan dibuatnya. Kami suami isteri bekerja 14-16 jam sehari hampir tiap hari, hampir tiada cuti. Semestinya dengan 4 orang anak (pada masa itu) keadaan tidak semudah yang disangka. Sangat perit bila memikirkan kembali.
Bisnes dimulakan dengan modal minimum, hanya RM5,000. Pada permulaan, tiada bank yang sanggup atau berani memberi pinjaman. Namun bagi saya, modal yang terbesar adalah diri sendiri. Gunakan mana-mana modal yang ada dulu. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit juga.
Saya mulakan perniagaan pertama saya dengan membuka kedai peralatan telekomunikasi (2007) dan 3 bulan selepas itu berjaya membuka 2 buah lagi kedai peralatan telekomunikasi mengunakan keuntungan kedai yang pertama dan kedua. 8 bulan kemudian, saya berjaya membuka sebuah mini market dengan menggunakan modal hanya RM12,000, juga hasil dari keuntungan ketiga-tiga kedai peralatan telekomunikasi tersebut dalam tempoh bulan. Dan Alhamdulillah, selepas 9 bulan berniaga, saya dapat pinjaman mikro sebanyak RM11,500. Dengan modal tersebut, saya membuka restoran di Pengkalan Chepa. Ia dinamakan D’Apple Café & Restaurant.
Ditambah dengan hasil keuntungan kedai peralatan telekomunikasi, perniagaan mini market dan pinjaman mikro, saya membuka D'Apple Cafe & Restaurant dengan kos awalan keseluruhan sebanyak RM30,000. Ubahsuai dilakukan dengan berperingkat sehingga kos keseluruhan untuk menaiktarafkan restoran tersebut meningkat sehingga RM85,000 dalam masa 6 bulan tapi masih lagi dari keuntungan dalaman (tanpa pinjaman)
Sepanjang tempoh itu, Subhanallah, ujian terlalu banyak. Air mata jadi peneman. Cuma digagahi dengan janji Allah "disetiap kesulitan, pasti ada kemudahan" saya teruskan walaupun sentiasa bermandi air mata di sebuah rumah kecil bersebelahan premis kedai. Rumah itu sangat kecil, Ya Allah, Hanya Engkau yang tahu betapa kecilnya rumah itu. Kecil pun tidak saya kisah. Janji selamat dan bahagia. Setiap hari kelihatan ceria dan yakin sekalipun pada malamnya di satu sudut, kelihatan sepasang suami isteri mengadu dan merintih kesedihan di atas kesulitan yang menimpa bertalu-talu. Namun bagi kami, masalah adalah pasti, kami tak akan berhenti, kami takkan putus asa. Saya tak mahu keputusan saya untuk berhenti dari kerja yang sangat selesa sebelum itu menjadi angin jika saya berputus asa begitu saja.
Tahun dukacita sudah datang. Walaupun perniagaan semakin maju tapi modal semakin hari semakin susut. Masalah utama adalah pekerja. Kami ditipu pekerja. Dari 4 cawangan perniagaan, susut kepada 3. Dari 3 turun kepada 2. Akhirnya tinggal mini market dan restoran saja. (Saya belajar, masalah pekerja adalah salah satu masalah terbesar tapi selepas beberapa tahun, ia ada kaedah untuk tanganinya).
Saya berjumpa dengan seorang usahawan berjaya, dia menasihati saya supaya fokus dalam bisnes pada peringkat permulaan ini. Hasil dari saranannya, saya menutup mini market dan menumpukan perhatian kepada bisnes restoran sahaja.
Saya obses kepada makanan barat terutamanya chicken chop. Jadi pembukaan restoran pada asasnya adalah untuk mengembangkan menu masakan barat. Saya seorang yang tak jemu-jemu mengkaji. Sebelum memulakan sesuatu perniagaan, saya terlebih dahulu mengkaji risiko dan sebab musabab kemajuan dan keruntuhan sesuatu perniagaan. Bagi perniagaan restoran, salah satu faktor utama naik jatuh perniagaan adalah bergantung kepada konsistensi makanan, iaitu tukang masak atau chef.
Bagi memastikan bisnes restoran ni bertahan lama, saya berkata kepada diri dan isteri bahawa kami wajib pandai memasak. Saya mengambil tukang masak dan setiap hari kami belajar memasak.
Alhamdulillah, 2 tahun pertama, hanya 10 hari sahaja restoran kami bercuti oleh kerana kami tidak mengalami masalah bercutinya tukang masak. Kami suami isteri menjadi tukang masak sendiri.
Ada juga ketika kerana kesuntukan wang, isteri terpaksa membantu memasak walaupun baru 2-3 hari lepas melahirkan anak. Ia berlaku kepada anak kedua dan ketiga. Anak yang masih bertali pusat dan kemerahan di bawa bersama ke dapur restoran. Kami terpaksa membawa anak kami sekali kerana semua anak-anak tak mahu hisap susu botol. Betapa kami menangis siang dan malam kerana tidak sanggup dengan keadaan itu namun kami terpaksa lakukannya kerana terlalu kesuntukan wang. Sewa mahu dibayar, letrik nak kena dipotong, gaji mesti dilunaskan.
Pada waktu tu kami jatuh dan betul-betul hanya tinggal RM100 ditangan dengan 'overhead' dan hutang semasa berpuluh ribu RM. Setiap hari dihambat pemiutang. Bila dah tak tertanggung, kami luangkan sedikit masa balik kampung, jumpa ibu bapa tersayang. Minta tolong mereka doakan kesejahteraan, dimudahkan segala urusan dan dikeluarkan dari tanggungan bebanan hutang. Alhamdulillah berkat doa ibu bapa dan dengan izin Allah kami berjaya mengharunginya smile emoticon. Hutang RM35,000 berjaya di selesaikan dalam 3 minggu berbekalkan modal RM100 yang tinggal.
Resepi Chicken Chop kami cipta sendiri. Sepanjang tempoh 2 tahun tersebut, berbelas kali perubahan kami buat terhadap resipi setelah mengambil kira pandangan pelanggan, Alhamdulillah pelanggan semakin ramai, kami bercadang untuk meluaskan dan mengembangkan menu Chicken Chop ke tempat lain dengan pembukaan satu atau dua buah lagi tambahan cawangan restoran. Selepas menimbangkan beberapa masalah yang sangat besar, adalah lebih baik hanya produk yang sampai ke dapur rumah pelanggan daripada kami membuka beberapa buah restoran yang memerlukan modal awalan yang lebih besar dan kawalan pekerja yang semestinya amat mencabar.
Kami mengeluarkan produk pertama D'Apple Frozen Chicken Chop sebanyak 30 pek dan dihantar secara ‘consignment’ kepada beberapa kedai berdekatan. Ia berlaku pada tahun 2012. Pada keesokan harinya saya ke kedai-kedai tersebut untuk melihat perkembangan jualan. Siapa sangka, kesemua 30 pek pertama habis dijual. Sinar harapan telah menjelma. Keesokan harinya jumlah pengeluaran ditambah kepada 70 pek dan dihantar ke outlet sama. Seperti hari pertama, 'sold out' dan hari ketiga ditambah kepada 120 pek, juga licin, laku keras,
Alhamdulillah.. Saya kekalkan jualan harian lebih kurang 200-400 pek sehari selama hampir satu bulan. Dari situ, saya sudah nampak satu peluang yang sangat besar. Restoran saya sebanyak 2 pintu, dikurangkan kepada satu pintu bagi memberi ruang untuk pengubahsuaian tempat pemperosesan frozen chicken chop sementara.
Subhanallah, tidak lama selepas itu, permintaan makin banyak, tapi masalah modal pula tak cukup. Kami termenung..
Macam mana nak buat ni? Modal pusingan tak cukup untuk penuhi permintaan. Dalam keadaan pasrah dan tawakkal, secara tiba-tiba Allah menghantar seorang usahawan yang baik hati walaupun tak dikenali sebelum ini untuk memberikan pelaburan modal dan untung dibahagikan bersama. Usahawan itu muncul secara tiba-tiba tanpa diminta di kala saya sedang beruram durja dan berdukalara.
Dengan wang pelaburan yang tak tersangka itu saya mampu membuka sebuah tempat mini pemprosesan. Permohonan halal JAKIM juga dipohon. Allah Maha Kaya, selepas 3 bulan, kami mendapat pengiktirafan sijil halal JAKIM.
Saya hanya membuat iklan di facebook pada permulaannya. Namun Alhamdulillah, ia mampu menarik minat beberapa pengusaha dari beberapa buah negeri di luar Kelantan untuk menjadi stokis. Selepas beberapa kali perbincangan, mereka bersetuju untuk menjadi rangkaian pengedaran D'Apple mewakili negeri masing-masing.
Pada waktu tersebut kami tiada lori untuk membuat penghantaran produk. Untuk menggunakan khidmat penghantaran lori sejuk beku luar, kos terlalu mahal untuk penghantaran stok yang tidak mencapai jumlah penghantaran minima. Pada waktu tersebut saya cuba membuat pembelian sebuah triton dengan mencuba nasib memohon pinjaman dari sebuah bank. Berlaku sekali lagi keajaiban. 'Loan' pembelian kenderaan tersebut diluluskan kerana pegawai bank ada terkhilaf dengan izin Allah (sepatutnya tak lulus). Kuasa Allah melebihi segalanya.
Maka bermulalah episod penghantaran stok ke seluruh semenanjung Malaysia bertemankan isteri dan anak-anak. Setahun kami buat kerja ini. Rumah kedua kami adalah RnR dan stesyen minyak. Anak bongsu kami membesar atas kereta.
Permintaan semakin bertambah, kami sudah tidak mampu memproses secara manual lagi. Mahu beli mesin, setiap satunya berharga RM60,000 – RM80,000. Saya tak mampu. Memang saya mahu tapi masih tak mampu. Saya buntu. Namun hati kecil ini berkata, di setiap permasalahan itu pasti ada jalan keluarnya. Saya bertekad, walaubagaimana cara pun saya mesti miliki mesin itu juga..
Bagaimana saya lakukannya? Saya mintak tolong jurujual syarikat mesin tersebut supaya mempertemukan saya dengan pemilik syarikat mesin tersebut. Jurujual tersebut memberitahu saya bahawa sangat susah untuk bertemu dengan pemilik syarikat tersebut kerana beliau selalu berada di luar negara.
Saya bagitahu jurujual tersebut bahawa saya tiada duit namun saya mahu miliki mesin tersebut. Setelah didesak beberapa kali, jurujual tersebut bersetuju untuk buat temujanji dengan boss besarnya.
Alhamdulillah seminggu selepas itu saya dikejutkan dengan panggilan bahawa pemilik syarikat mesin tersebut berada di Pulau Pinang untuk tempoh satu hari saja.
Waktu tu pukul 6 petang. Saya kena ambil peluang ni, kata hati kecil saya. Saya terus 'start' kereta dan bergeraklah kami anak beranak dari Kota Bharu ke Pulau Pinang. Alhamdulillah dapat juga bertemu pemilik syarikat mesin tu walaupun pada pukul 12 tengah malam.
Kunjungan kami anak beranak ke Pulau Pinang (walaupun dengan tergesa-gesa) berbaloi setelah berlangsungnya ‘'presentation' kepada tokey syarikat tersebut, beliau yakin dengan perniagaan saya dan saya berjaya mendapatkan kelulusan untuk membawa pulang 2 buah mesin (bernilai RM100k lebih) pada malam tersebut. ‘Tokey' tersebut memberikan saya kemudahan bayaran secara ansuran (cek tertangguh) untuk mesin-mesin tersebut. Saya tak sangka dan siapa sangka, saya ke Pulau Pinang dengan sedikit harapan namun kekuasaan Allah melebihi segala-galanya. Yang penting, usaha dan ikhtiar. Dengan adanya mesin-mesin tersebut, maka bermulalah pengeluaran produk dengan skala yang lebih besar sedikit.
Pada suatu masa (pada awal Januari 2013) produk D'Apple telah mendapat perhatian pengusaha besar dari Indonesia. Kami dijemput ke Johor untuk sesi 'food presentation' dan ‘food tasting’. Selepas perbincangan dengan pihak mereka, mereka bersetuju untuk membuat pesanan pertama produk Chicken Chop segera kami dalam kuantiti yang agak besar. Masalahnya, mini kilang yang sedia ada tidak mampu untuk menampung permintaan sebanyak itu. Saya perlu lakukan sesuatu. Sangat rugi untuk lepaskan peluang yang sangat besar ini.
Tapi macam mana nak sediakan stok atau produk sebanyak tu? Saya perlukan modal pusingan yang sangat banyak dan saya juga perlukan kilang yang jauh lebih besar.
Dengan semangat yang membara dan kepercayaan yang tinggi saya pergi berjumpa dengan pihak Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) untuk memohon bantuan kilang. Saya bertanyakan kepada pihak PKINK apa yang pihak mereka boleh bantu saya jika saya terus mahu berurusan dengan saudagar Indonesia tadi? Hasil perbincangan, tanpa disangka pihak PKINK bersetuju memberikan sebuah kilang yang agak besar dan berstatus GMP.
Saya tergamam dan sujud syukur. Saya minta yang kecil saja dan sebenarnya tak menyangka ianya boleh jadi sebesar itu. Keajaiban demi keajaiban telah berlaku dengan IzinNya. Walaupun harapan hampir tiada, namun dengan kuasa berharap dan bertindak, semuanya tidak mustahil. Yang penting, usaha, ikhtiar, tawakkal dan terus berbincang. Juga jangan putus asa.
Allah dekat dengan kita. Tak ada duit tak mengapa tapi berusahalah dan bertindaklah, pasti ada jalannya. Saya tak punya duit atau modal besar tapi itulah yang dipanggil “Kuasa Perbincangan”.
Allah suka kepada orang yang berusaha.
Ramai kawan yang bertanya, “mesti awak bermula dengan modal yg besar kan?” Tidak, saya hanya bermula dengan modal permulaan sebanyak RM5,000 pada tahun 2007. Modal permulaan bukan ukuran, tapi kesungguhan itu yang paling penting. Ujian demi ujian pasti muncul. Ujian tak akan berhenti selagi ia bernama kehidupan. Itu pasti. Ujian hanya lenyap hanya bila kita di syurga. Dan sekarang saya masih lagi dihujani dengan ujian yang tak putus-putus. Namun sekarang saya lebih yakin berhadapan dengan ujian berbekalkan pengalaman lepas.
Dan? Saya masih seperti dulu, berjuang dan terus berjuang berusaha mencapai impian yang masih belum jadi kenyataan. Impian saya? Produk D’Apple di pasaran seluruh dunia. Cuma sasaran jangka pendek adalah jualan kasar RM 1 juta sebulan untuk pasaran tempatan. Semoga Allah memudahkan urusan kami.
Sehingga kini kami mempunyai hampir 800 rangkaian pengedaran di seluruh Semenanjung Malaysia dan hampir 200 buah supermarket yang menjual produk D'Apple. Dari dulu syarikat kami yang tidak layak dan tidak dipandang oleh bank untuk memohon pinjaman, sekarang sudah diluluskan pinjaman dalam jumlah jutaan RM. Ramai agensi kerajaan atau syarikat swasta sudah membuka mata terhadap syarikat dan perniagaan kami. Kami diberikan bantuan latihan dan teknikal serta geran.
Kami juga dipilih sebagai Usahawan Belia Negara mewakili Malaysia ke Brunei Darul Salam oleh Kementerian Belia dan Sukan untuk ekspo dan seminar belia negara. Pihak FAMA juga membantu kami dari segi pemasaran produk, kemudahan geran dan bermacam lagi. Syukur kehadrat Allah. Kami juga terpilih sebagai Johan Usahawan Harapan Nasional di satu pertandingan usahawan di peringkat kebangsaan. Pihak kami juga ada menjalinkan kerjasama dengan sebuah Kolej Komuniti di Melaka dalam usahasama bidang teknologi dan latihan. Kami juga dianugerahkan Usahawan Pemasar Tani Jaya 2015 (peringkat Negeri Kelantan) dan sekarang mewakili Kelantan ke pertandingan peringkat kebangsaan.
Pada tahun 2016 sasaran produk kami boleh didapati di 2,000 pasaraya utama dan terpilih di seluruh negara dan 2,000 outlet yang dibekalkan dengan peti sejuk komersial kami. Kami juga merancang untuk mengeksport produk kami ke beberapa negara luar yang sangat berminat dengan produk-produk halal kami.
Begitulah sebahagian dari cerita perjalanan bisnes saya yang tak sunyi dari ujian dan penuh pancaroba. Apa yang diceritakan di sini sebenarnya tidak sampai 1/4 dari pengalaman sebenar namun sekurang-kurangnya ianya sekadar perkongsian untuk manfaat usahawan lain yang baru berjinak dalam dunia bisnes ini.
Buang yang keruh, ambil yang jernih smile emoticon
Moral of the story : Jangan putus asa, jangan salahkan modal, modal ada dimana-mana, berusahalah mencarinya. Buat kerja kena bersungguh-sungguh. Jangan hanya melepaskan batuk ditangga. Kejayaan hanya datang dengan usaha berterusan.
Begitu dengan kiraan nombor yang bermula dengan 1,2 dan 3, begitu juga Allah berikan rezeki kepada kita. Allah akan bagi satu dulu. Andai mampu bersyukur dan pandai urus yang satu, barulah diberiNYA dua dan tiga. Allah beri secara berperingkat sebab Allah sayangkan kita. Tak ada guna dapat banyak tapi kita tak pandai uruskan, dan bila jatuh, mati terus..
Jangan lupa, BERSABARLAH dengan apa usaha kita, “ yang tuah tak datang bergolek, yang pipih tak datang melayang ”
Salam perjuangan :
Abd Hakim bin Awang - CEO D'Apple
(Geliga Sari Sdn Bhd)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bagaimana? Terinspirasi bukan dengan cerita beliau ini? Saya telah menjadikan beliau antara rakan perniagaan maya saya yang boleh menjadi mentor dan sifu di dalam perniagaan. Diharapkan agar beliau terus sudi untuk berkongsi idea dan juga tips di dalam pengurusan perniagaan.

Bagi anda yang ingin menghubungi beliau, anda boleh melayari Facebook beliau dengan klik di sini.

OK, sampai jumpa lagi di masa akan datang. :)

Friday, August 7, 2015

Nasihat Usahawan Untuk Usahawan.

8/07/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Alhamdulillah. Sedar atau tidak, ini adalah artikel atau perkongsian saya yang ke 100 bersama dengan anda semua. Diharapkan anda semua memperolehi manfaat dari perkongsian ini.

Seperti biasa, hari ini terbaca berkenaan tips yang disampaikan oleh rakan FB saya iaitu Tuan Baharuddin Mohamed berkenaan nasihat untuk bakal usahawan atau yang sudah menjadi usahawan. Melalui catatan di FB beliau pada jam 1.15pm, 7 Ogos 2015, beliau menulis beberapa tips yang sangat berguna. Mari kita lihat tips tersebut.


Nasihat usahawan untuk usahawan.
+ Buat apa yang minat. Kenali potensi diri anda dulu sebelum buat sesuatu bisnes. Tak semua bisnes sesuai dengan diri kita. Jika anda minat dengan apa yang anda lakukan pasti dan pasti anda akan berjaya. Begitu juga dalam bisnes.
+ Jangan perduli apa orang kata dengan bisnes anda. Jangan dihairan jika idea anda ditolak. Jangan putus asa dan teruskan hingga berjaya.
+ Belajar dari mendengar. Banyak peluang bisnes anda dapat dari mendengar.
+ Baca dan terus membaca. Ramai mereka yang berjaya adalah mereka yang kuat membaca.
+ Jangan laburkan semua modal anda dalam bisnes. Anda perlu ada wang untuk waktu sukar. Lebih lagi mereka yang baru membuka bisnes.
+ Jangan asik fikirkan kelemahan, tonjolkan kelebihan dalam diri dan bisnes anda.
+ Jadualkan diri anda. Rancang diri anda, esok nak buat apa, lusa boleh buat apa dan seterusnya.
+ Perlu ada mentor dan bisnes modal. Jika tidak ada mentor mungkin garis penamat untuk itu lambat sikit.
+ Perlu sentiasa bersaing.
+ Memberi kasih sayang tanpa syarat pada staf dan pelanggan.

Namun begitu, saya rasa, point yang ke 8 itu berbunyi begini sepatutnya:
Jika ada mentor mungkin garis penamat untuk perniagaan anda itu lambat sikit.
Harap anda terinspirasi dengan nasihat dari usahawan yang berjaya ini. InsyaAllah. 

Sunday, March 29, 2015

Mutiara Kata

3/29/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Saya nak kongsi mutiara kata yang dipetik dari internet. Semoga ianya memberi manfaat kepada anda semua. :)


Carlos Slim Helu : Individu ke 2 Terkaya di Dunia

3/29/2015
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Apabila disebut sahaja nama Carlos Slim Helu, saya yakin masih ada ramai lagi diluar sana yang tidak mengenali siapa beliau. Kebiasaannya, kita akan lebih mengenali nama seperti Warrent Buffet dan juga Bill Gates. Untuk pengetahuan, Carlos Slim adalah individu ke 2 terkaya di dunia selepas Bill Gates. Ini direkodkan di dalam majalah forbes.com. Anda boleh membaca artikel berkenaan beliau di laman sesawang tersebut.


Ketika saya sedang menaip untuk membuat beberapa artikel untuk blog ini, tiba-tiba saya terbaca tentang falsafah ataupun kata-kata hikmah yang dipegang oleh beliau untuk menjadi ahli perniagaan yang berstatus bilionair.

Berikut adalah beberapa mutiara kata beliau yang boleh kita ambil untuk dijadikan panduan dalam mengembangkan perniagaan kita.

1. Saya berpendapat bahawa ketika anda menceburi perniagaan pertama kali, anda perlu memahami selok-belok perniagaan. Setelah anda memahami perniagaan ini, anda dapat membiarkan angka-angka memberitahu anda apa yang terjadi.
2. Membangunkan perniagaan dan menjadi billioanaire bukanlah suatu kemenangan. Ia adalah kompetensi; kompetensi dalam sektor anda dengan syarikat lain yang tidak memiliki rekod dalam perkara ini.
3. Sesetengah orang sangat berbakat dengan huruf (perkara bertulis) dan yang lain memiliki pemahaman yang baik dari segi angka. Anda dapat mengatur angka dengan pelbagai cara. Anda dapat membaca angka dan memahami apa yang terjadi dalam syarikat.
4. Saya berpendapat bahawa sesiapa yang memiliki hak istimewa memiliki tanggung jawab. Semua ini adalah berkenaan tanggung jawab dan kompromi.
5. Wang bukan sasarannya. Tujuannya adalah untuk membuat perusahaan semakin berkembang, menjadi kompetitif, berada di wilayah yang berbeza, menjadi efisien untuk memiliki pasukan kerja besar dalam syarikat.
6. Saya rasa kekayaan harus dilaburkan semula untuk menjana lebih kekayaan. Hasil kekayaan adalah pendapatan dan adalah penting untuk mengembangkan pengagihan pendapatan.
7. Memiliki kompromi dan tanggung jawab bukan hanya untuk diri saya dan keluarga, tetapi juga untuk pasukan pengurusan yang memiliki tanggung jawab untuk mengetahui kepentingan apa yang kita lakukan dan mengelola perniagaan dengan sempurna tanpa kehadiran saya.

Menarik bukan?  Saya berharap agar info diatas dapat memberikan sedikit sebanyak nasihat yang berguna kepada anda seterusnya dapat memngembangkan perniagaan anda.
Sampai sini dulu coretan saya. Jumpa lagi di entry seterusnya. :)

Wednesday, February 11, 2015

101 Matlamat & Impian - Bhg. 1

2/11/2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah, masih lagi dikurniakan kesihatan yang baik. :)

Semua orang mempunyai matlamat hidup masing-masing. Sesuai dengan tajuk entry kali ini, saya ingin berkongsikan 101 matlamat hidup yang saya harus lakukan sementara masih dikurniakan kesihatan yang baik ini.


Matlamat ini saya akan kongsikan dalam beberapa siri dimulai dengan siri 1 ini. Berikutnya, akan diterbitkan lagi 9 siri untuk mencukupkan semuanya sebanyak 101 matlamat kehidupan.

Untuk pengetahuan, ini adalah antara beberapa tips yang dikongsikan oleh pakar pemasaran no. 1 Asia iaitu Dr. Azizan Osman. Menurut beliau, jika kita telah menetapkan matlamat, InsyaAllah, kita akan membuat sesuatu itu dengan mudah dan cepat sebab semua matlamat hidup, telah kita set kan di dalam minda. 

Jadi hari ini, saya kongsikan beberapa matlamat saya. Semoga semua 101 matlamat saya dapat direalisasikan mengikut masa yang telah ditetapkan. Amin.


No.
Impian
Masa Ditetapkan
1
Mempunyai simpanan wang tunai sebanyak RM1 juta
31 Disember 2016
2
Mempunyai simpanan ASB maksima sebanyak RM400 ribu
30 Jun 2016
3
Memperolehi pendapatan pasif dari sewa rumah konsisten RM900 sebulan
31 Disember 2015
4
Memperolehi pendapatan pasif dari Forex RM5,000 sebulan
30 Jun 2015
5
Memperolehi pendapatan pasif dari dividen ASB sebanyak RM25 ribu setahun
30 Jun 2016
6
Memberi bantuan kewangan kepada ibu bapa sebanyak RM1,500 sebulan
31 Disember 2015
7
Membayar zakat pendapatan sebanyak 3% pada 31 Disember 2015
31 Disember 2015
8
Membantu anak-anak yatim dan tahfiz dengan sedekah dan infaq sebanyak RM200 sebulan
31 Disember 2015
9
Menggunakan wang lebihan untuk bersedekah di program Bersamamu TV3
31 Disember 2015
10
Membeli kereta Proton Preve/Nissan Almera sebelum 31 Disember 2015
31 Disember 2015

Jumpa lagi di entry yang akan datang ye. :)

Budaya Membaca

2/11/2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Budaya membaca seharusnya dijadikan sebagai budaya yang terulung di kalangan bangsa kita. Budaya ini membuktikan bahawa masyarakat yang suka membaca mempunyai ketinggian ilmu pengetahuan yang dapat meningkatkan produktiviti di sesebuah negara. Budaya ini seharusnya dimulai dari awal usia dan dididik oleh para ibu bapa dirumah. Kita tidak seharusnya melepaskan tanggungjawab membaca ini kepada pihak sekolah sahaja. Itu persepsi yang salah.


Baiklah, mulai hari ini, saya berazam ingin berkongsi beberapa ilmu dan tips yang saya perolehi hasil dari pembacaan saya. Semoga ianya akan memberikan manfaat kepada anda nanti. Mungkin tips yang ingin dikongsikan telah anda ketahui dan amalkan, namun jadikanlah tips ini sebagai satu proses peringatan atau reminder di dalam hidup kita supaya kita sentiasa ingat dan waspada dengan semua aktiviti kita.


Rancangan saya adalah, jika saya membaca dan terdapat point atau tips yang dirasakan berharga, saya akan kongsikan disini. Jadi, untuk tidak terlepas dari sebarang tips yang ingin dikongsikan, anda bolehlah melanggan artikel saya in ruang sebelah kanan blog ini.

Untuk tips hari ini:

"Sekiranya kamu perlu makan seekor katak pada setiap pagi, kamu perlu bersyukur kerana itulah perkara terburuk yang mungkin berlaku pada hari itu;"
-Mark Twain-

Sunday, February 8, 2015

Keputusan Peperiksaan ACCA - Disember 2014

2/08/2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Syukur kepada Allah. Segala puji hanya bagi Allah. :)



Hari ini, keputusan untuk peperiksaan ACCA telah keluar. Berdebar juga la menantikan keputusan ini. Ye la, dulu masa waktu tengah peperiksaan, banyak sangat perkara yang boleh menghalang kepekaan saya terhadap pelajaran. Hari ini, adalah masa untuk melihat samada saya betul-betul bersungguh ataupun tidak di dalam ujian ini.

Untuk pengetahuan anda semua, saya telah mengambil 3 paper untuk peperiksaan kali ini iaitu F4 (Corporate & Business Law), F5 (Performance Management) dan F7 (Financial Reporting). Berikut adalah keputusannya:



Ya, saya telah gagal dalam satu subjek iaitu kertas F7. Sekadar berkongsi, kertas F7 ini memang susah. Betul-betul susah setakat saya belajar ACCA hingga hari ini. Lagi pula format telah bertukar, jadinya memang bertambah susah.

Walaubagaimanapun, saya bercadang untuk mengambil semula kertas ini pada peperiksaan Jun 2015 ini nanti. Jika saya tidak lulus kertas ini, makanya saya tidak boleh melepasi ke tahap seterusnya iaitu kertas Profesional (P Paper).

Apapun, bersyukur juga dengan nikmat kurniaan ini kerana 2 paper telah lulus dengan jayanya. Sehingga ke hari ini, saya telah melepasi 7 kertas dari 14 kertas secara keseluruhannya. InsyaAllah, jika dikuatkan lagi usaha, tidak mustahil rasanya untuk mendapat keputusan yang baik untuk setiap kali peperiksaan di masa akan datang. 

Biar susah-susah dahulu, senang-senang kemudian.. v(^_^)v

Wednesday, January 28, 2015

Diturunkan Rating Kerja

1/28/2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah, saya sihat. Anda bagaimana? Saya doakan semoga anda terus sihat, kaya dan terus berjaya. InsyaAllah. :)

Setiap pekerja yang bertaraf makan gaji, pasti akan terasa tekanan apabila menjelang akhir tahun. Ya, tekanan kerja untuk menghabiskan semua projek yang dibuat dan dijalankan pada tahun tersebut. Dan yang paling penting, ketika proses penilaian untuk menilai samada kita menepati aras penanda yang ditetapkan oleh pihak majikan.

Didalam proses penilaian ini, akan ada perbincangan secara dalaman antara kita dan juga pengurus. Kebiasaannya, perbincangan ini akan berlanjutan hingga ke 2-3 hari kerana setiap perbincangan pasti ada juga hujahan dan alasan yang diberikan untuk melindungi kepentingan samada diri kita mahupun pengurus kita. 


Pada tahun 2014, ini adalah PPAE (Performance Appraisal for Executive) yang ke 4 bagi saya selama hampir 5 tahun berkhidmat di syarikat minyak dan gas di ibu negara. Walaupun perbincangan antara saya dan pengurus boleh dikatakan tiada masalah, namun keputusan akhir adalah seperti yang dijangka. Walaubagaimanapun, perbincangan beberapa hari lepas antara saya dan pengurus kanan syarikat adalah sesuatu diluar jangkaan apabila saya diberitahu bahawa rating telah diturunkan dari XX ke XX. Ini berpunca dari persekitaran ekonomi dunia yang 'memaksa' syarikat membuat keputusan drastik. Sedih sungguh. Namun, inilah realiti kehidupan. 


Dulu, seorang guru pernah berpesan kepada saya :- "Di dalam dunia korporat, jika anda tidak makan orang, orang akan makan anda". Sangat mendalam ayat-ayat ini. Kini, saya memahami sepenuhnya.

Bagi anda diluar sana yang menghadapi senario yang hampir sama, janganlah terus berputus asa. Yakinlah, rezeki itu datangnya dari Tuhan pencipta alam. Dia boleh cabut nikmat rezeki yang dikurniakan pada saat ini, Dia juga boleh berikan rezeki lain dari sumber yang tidak disangka-sangka. Sesungguhnya, kita merancang, tetapi, perancangan Allah adalah yang lebih Maha Berkuasa.

Semoga dengan rating PPAE ini, saya akan terus berusaha untuk memajukan diri saya di masa akan datang. Walaupun mungkin bukan di dalam syarikat minyak dan gas lagi, tetapi besar impian agar saya dapat memajukan diri didalam empayar perniagaan yang diusahakan oleh tangan saya sendiri pada masa akan datang. InsyaAllah. :)

Jumpa lagi di entry seterusnya nanti. :)

Sunday, January 25, 2015

Kenali Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

1/25/2015
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar anda disana? Saya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anda. Amin.

Hari ini, apa kata kita baca serba sedikit tentang tokoh yang pernah memenangi anugerah Tokoh Maal Hijrah pada tahun 2008. Beliau yang saya maksudkan adalah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Dibawah ini ada beberapa tips atau info yang (saya copy & paste dari laman web yang kini sudah tidak wujud lagi) saya rasakan, ianya sangat berguna kepada kita semua. Semoga kita dapat mengambil iktibar dan berusaha lagi untuk memantapkan ekonomi keluarga kita nanti. InsyaAllah. :)


+ Umur - 64 tahun
+ Pendidikan - SPM
+ Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
+ Antara syarikat miliknya - MMC, PTP, BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM, Bank Muammalat, PROTON.
+ Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, Institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.

Bagaimana sumbangan sosialnya bermula

Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun ( RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.


1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan.

2. (Berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo , New York dan London . Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?.

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberikan kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana
bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah.

14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa!.

16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang Tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju
kita perlu berusaha.

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.

25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat. Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki) . Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.

27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30. …..kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.

32. Kekayaan ini Tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 45 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.

34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab kenapa orang Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju . Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.

39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar . Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.

41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.

46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi.

50. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.


” Harta benda dan anak pinak itu ialah perhiasan di dunia; dan amal-amal
soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala
balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan”


(Surah Al-Kahfi: Ayat 46)

Recent

recentposts

Random

randomposts